Hur gör du för att med små medel nå ut med viktiga budskap? En organisation som är experter på att utgå från sina förutsättningar, sikta högt och jobba hårt för att bilda opinion mot rasism och för mänskliga rättigheter är Teskedsorden. Leadflow har pratat med stiftelsen om deras nya kampanj och om hur man kan skapa debatt med något så enkelt som godis.

Ibland är det inte de största och mest påkostade kampanjerna som blir de mest tonsättande. En godisask med bitter eftersmak kan vara minst lika kraftfull – något Teskedsorden hoppas bli ett exempel på.

Teskedsorden är en stiftelse som arbetar för att skapa ökad tolerans och respekt bland människor. De har jobbat mot rasism och för mänskliga rättigheter sedan 2006 och riktar specifikt in sig mot ungdomar och skolor. Stiftelsen arbetar med många projekt som alla har ett gemensamt långsiktigt mål – en värld med minskad diskriminering och minskad främlingsfientlighet.

Organisationen, som sitter granne med Leadflow på ett företagshotell i Stockholm, lade ut godisaskar på ett bord så att alla kunde gå och smaka. Glada för att få gratis godis smakade flera personer på sötsakerna, men efter en stunds smaskande kom reaktionerna: ”Usch” och ”Vad är detta för smak?”. På askens baksida står: “Rasism ger en bitter eftersmak” och bittert är precis vad godiset smakar.

Foto: Marion Palm

Leadflow har pratat med Naomi Grossman, kommunikatör, och Irupé Pozo Graviz, projektledare, som tillsammans tagit fram kampanjen med godisaskarna som snart ska skickas ut till utvalda politiker för att väcka debatt inför valet.

– Vårt godis med bitter eftersmak blir en påminnelse om att vi måste visa civilkurage och agera och reagera mot rasism. För rasism ger en bitter eftersmak, säger Irupé Pozo Graviz.

– Vi vill lyfta upp det här på dagordningen och genom att skicka ut askarna till politiker är förhoppningen att det ska bli en valfråga – hur vill politikerna arbeta för att minska intolerans och rasism i skolan? Om vår kampanj kan få någon att reagera och tänka till en extra gång innan det är dags att rösta på valdagen – då gör den nytta, säger Naomi Grossman.

“Vi ville inte bara dela ut godis utan vi ville också

att det skulle fungera opinionsbildande”

En inspiration till kampanjen är Almegas doftljus som luktar skoltoalett, en kampanj som 2015 prisades med ett Silverägg. Arbetsgivarorganisationen skickade ut de illaluktande ljusen till ansvariga kommunpolitiker över hela landet och visade upp en snuskig skoltoalett på Almedalen – allt för att uppmärksamma att en skoltoalett som i genomsnitt används tre gånger mer än en vanlig kontorstoalett, bara städas hälften så ofta.

– Vi visste tidigt att vi ville ha något man kan skicka ut med post till utvalda personer. Vi bollade idéer och tänkte att godis vill ju alla ha. Men vi ville inte bara dela ut godis utan vi ville också att det skulle fungera opinionsbildande. Det var så vi kom fram till att det skulle vara en bitter eftersmak, för att skapa debatt kring vad som händer om man inte står upp mot rasism, säger Naomi Grossman.

Naomi Grossman, kommunikatör och Irupé Pozo Graviz, projektledare. Foto: Marion Palm

På grund av sin ställning som ideell organisation har Teskedsorden inte så stora medel att lägga på marknadsföring. Istället försöker de jobba med kampanjer som håller över tid och att optimera och få ut det mesta av sina resurser.

– Vi spånar och testar mycket idéer inom den egna gruppen, och gör det bästa med de resurser vi har. Så får man i många fall jobba som ideell aktör. Ibland genererar det något bra, som idéen med godisasken! När det kommer till större kampanjer så får vi stöd och hjälp av PR byrån Obeya, som exempelvis i vår kampanj från 2017, ”Var inte medrasist – säg ifrån!”, berättar Irupé Pozo Graviz.

Kampanjen med godisaskarna är även ett sätt för Teskedsorden att marknadsföra sin app Reality Check. Appen, som riktar sig mot ungdomar i åldrarna 13-19 år, lanserades i februari och promotas som Sveriges första app mot rasism. Appen används idag på skolor och spelet går ut på att användaren väljer en karaktär som den får följa under fem dagar. Karaktären utsätts för situationer kopplade till rasism, diskriminering och fördomar och du som spelar får göra val utifrån de situationer som karaktären hamnar i. 

På bilden: Theo Tamimoto. Foto: Lova Wallerö Frostenson

Till hösten lanseras en uppdatering av appen med tre nya karaktärer. Appen, som är ett samarbete mellan Teskedsorden, Mångkulturellt centrum och Anna Lindh-stiftelsen, bygger på ungdomars egna upplevelser av rasism och ska utmana fördomar och normer.

– Att skapa debatt om det här och motverka rasism är avgörande för Sveriges utveckling, säger Naomi Grossman.

Våra case

Upptäck och bli inspirerad av våra tidigare leveranser. Vi lägger löpande upp nya case.

Om Leadflow

Läs mer om vårt sätt att jobba.