Sökmotoroptimering är likt träning. Du köper ett gymkort och gymmet lovar dig att om du tränar hos oss kommer du bli riktigt fit. Du genomför ett hårt träningspass, mer taggad än någonsin. Efteråt kollar du dig själv i spegeln och ser till din besvikelse — inget synligt resultat. Men du tänker — i morgon händer det! Efter nästa träningspass kollar du dig själv i spegeln igen — inget resultat.

Du tänker — ger detta mig verkligen resultat? Får jag verkligen ut för vad jag betalar? Men efter en månads träning, omläggning av kost och ett medvetet och motiverat arbete börjar du se resultat. Du blir allt starkare och orkar mer.

Exakt så funkar sökmotoroptimering och hur snabbt det går för dig beror dels på din sajts förutsättningar. Om den är byggd på ett SEO-mässigt sätt. Men också konkurrensen på de sökord ni vill hamna högt på. Precis som med träning är sporter med många vältränade motståndare svårare att ta förstaplatsen på än de med få.

Så låt oss gå igenom vad SEO är för at ge er bättre bakgrund.

Vad är SEO?

Om du behöver veta något? Hur gör du då? Jo förmodligen googlar du efter det. Detta göra att de allra flesta företag vill och behöver synas på Google. Detta gör också att konkurrensen ökar, vilket gör det än viktigare för dig att sticka ut för att kunderna ska hitta det de letar efter på just din hemsida.

Det är just här sökmotoroptimering kommer in i bilden. SEO är namnet på en serie tekniker du använder för att få din webbsajt att rankas högt av Google när någon söker på dina produkter, dina tjänster eller områden som engagerar din målgrupp.

Google rankar din sajt baserat på innehållets relevans för besökaren men också hur logisk din hemsida är samt dess kvalitet. Detta gör att Google är en lönsam kanal för att öka ditt flöde av riktigt heta leads och sökmotoroptimering en lönsam investering.

Vad vi kan hjälpa er med:

Vi analyser din målgrupp och hjälper dig att välja rätt sökord för att ge dig en bra start.

Vi optimerar din hemsidas innehåll och struktur för att ge bättre synlighet.

Behöver du upprätta en ny hemsida med enbart engagerande innehåll för din målgrupp? Vi hjälper dig hela vägen.

Precis som att bygga upp en stark kropp tar SEO lång tid och inget du gör över en natt eller kan lägga enormt med pengar på under en vecka för att lösa och sedan aldrig behöva bry dig mer. Spendera istället en mindre summa pengar varje månad för att kontinuerligt hålla din sida av hög kvalitet vilket tillslut kommer ge dig en topplacering.

Vår väg till framgångsrik SEO

Vad behövs då för en framgångsrik SEO strategi? I fyra snabba steg går vi igenom hur du långsiktigt får ett bra SEO resultat.

Steg 1 — Analys av sökord

Innan du börjar optimera din sajt behöver du ta reda på vilka ord dina potentiella kunder söker på, hur stor strömmen är och hur stor konkurrensen är. Målet med detta steg är att bestämma vilka ord som är lönsamma att optimera på. Om det är extremt hög konkurrens på vissa ord är det inte alltid att det ger flest besökare per investerad krona.

Steg 2 — On Page-Analys

Efter att du vet vilka ord du ska optimera dig på är det dags att gå igenom din sajt och kolla så att innehållet på din hemsida är optimerad efter dessa. Du behöver också se över om sidan har en logisk struktur och är byggd på ett sökmotorvänligt sätt. Vi hjälper dig att bli relevant för både dina besökare och Google.

Steg 3 — Länkstrategi och länkarbete

En viktig del sökmotoroptimeringen är att få andra hemsidor att länka till din sida. Google använder en metod de kallar för ”page ranking” som innebar att de betygsätter en sidas trovärdighet efter hur många som länkar till deras sida. Det funkar likt i det sociala livet där en person får högre status ju mer som gillar dem men statusen ökar också om andra hemsidor med hög status länkar till denna hemsida.

Steg 4 — Rapportering och uppföljning

Under arbetets gång rapporterar vi kontinuerligt dina trafik- och positionsresultat men också analyser av din hemsidas prestation på Google. Sökmotoroptimering handlar som sagt om kontinuerlig förbättring och finjustering av resultat.

Våra priser

Vad kostar det att ta sig till toppen av Google? Det beror på dig, dina förutsättningar och ditt mål!

Steg 1 — Först analyserar vi era utmaningar och mål.

Steg 2 — Vi tar reda på dina nuvarande förutsättningar och vad som krävs för att du ska nå ditt mål.

Steg 3 — Vi ger dig ett kostnadsfritt förslag som är skräddarsytt för dig.

Vad påverkar din SEO?

När du googlar analyser Google vad den tror att du söker. Den använder dina tidigare sökningar, andra användares tidigare sökningar samt avancerade algoritmer för att lista ut vad du söker efter. Detta gör att även om du googlar något som ingen har googlat förut, lägger den samman all denna data för att ta fram ett resultat som matchar din sökning på bästa sätt.

Utifrån denna data får Google svar på hur relevant din hemsida är jämfört med andra som också krigar om förstaplatsen. Detta kallas ibland för relevans och popularitet.

För att lyckas ta dig till toppen behöver du därför förstå vad Google anser är en bra kvalitet på innehåll och hemsida. För att förklara detta delar vi därför in sökmotoroptimeringen i två delar; sådant som utförs på din hemsida; det vill säga ”On Page” och sådant som sker utanför din hemsida ”Off Page”.

Vi börjar med On Page.

Sökmotoroptimering på din hemsida – On page

För att visa Google vad ditt företag är bra på är det viktigt at underlätta för Google att analysera din hemsida. För Google är hemsidans struktur viktig, alltså hur enkelt och logiskt du navigerar dig mellan hemsidans olika delar. Sedan kommer innehållet på hemsidan, hur relevant det är. Slutligen också själva koden, hur den är skriven och hur tung sidan är att ladda.

Flera faktor att ta hänsyn till för att förbättra för att öka din synlighet.

  • Titel — står högst upp på fliken i webbläsarfönstret och talar om för Google vad hemsidan handlar om. Titeln finns även som rubrik i sökresultatet.

  • Meta description — en kort beskrivning av vad sidan handlar om. Meta description är inte synlig för besökare utan finns enbart i koden men är viktig för att sökmotorerna ska förstå vad din hemsida handlar om.

  • Innehåll och bilder — detta är en av de viktigaste faktorerna. Arbeta mycket med att ha raka, tydliga och välskrivna texter och bilder av hög kvalitet och relevans.

  • Sidans struktur — förmodligen den viktigaste faktor. Tänk dig att du går in i ett bibliotek med tusentals böcker. En omöjlig uppgift om det inte fanns en logisk struktur. Samma gäller för hemsidor och särskilt för Googles automatiska algoritmer som kontinuerligt söker igenom din hemsida och direkt premierar logiska och enkla sidor.

Detta är något som du kontinuerligt behöver ha i tanken när du utvecklar materialet på din hemsida. När du beställer sökmotoroptimering av oss skickar vi också med en tydlig checklista över vad du ska tänka på för att upprätthålla ditt pågående strategiarbete. Lite som ett recept eller träningsprogram.

Men för att Google ska kunna avgöra vilken av två, till innehållet, lika sajter behöver google även kolla på vad som händer utanför din hemsida, vilket vi ska gå in på nu.

SEO-arbetet utanför din hemsida — Off Page

Likt när du ska söka jobb eller blir bedömd i ditt sociala liv plockar Google dina referenser. Den undersöker alltså vilka andra hemsidor som länkar till dig. Ju fler som länkar desto högre status får du, men precis som i verkliga livet har hemsidor med större support högre värde och också mer att säga till om.

Så avslutningsvis…

…för att arbeta med sökmotoroptimering krävs precis som vid träning ett långsiktigt tänk och tålamod. Men lägger du ner mycket tid på det så kommer det att ge resultat och vi finns där för att hjälpa dig att komma igång, driva och uppnå resultat som gör leads till deals.

Kontakta oss

Är du intresserad att stärka ditt företags SEO? Kontakta oss så sätter vi ihop en lösning efter dina behov. 

Våra case

Upptäck och bli inspirerad av våra tidigare leveranser. Vi lägger löpande upp nya case.

Leave a Reply